אומנות ירושלמית במאה ה19

אמנות ירושלמית היא התנועה האמנותית והיצירתית המתנהלת בעיר ירושלים, בירת ישראל.

העיר ירושלים היא אחת ממרכזי התרבות והדת החשובים בעל רחבי העולם, יופיה, קסמה, חשיבותה לשלוש הדתות היהדות, נצרות, אסלאם, מאפשרים סביבה ייחודית, קסומה, רוויות תרבות, שורשים, היסטוריה, המשפיעים על יצירתיות האמנים המקומיים.

אמנות ירושלמית משתנה מערבה אל מזרחה ומזרחה אל מערבה

במהלך המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 האומנות הירושלמית התמקדה במסורות של אמנות עיטורית בעלת מאפיינים דתיים, יהדות, נצרות, אומנות ירושלמית שיועדה עבור בעיקר עולי רגל, שהגיעו מאירופה וגם ממדינות המזרח התיכון, עולי הרגל  חזרו לביתם עם מזכרות ייחודיות.

בתוך היישוב היהודי הישן בעיר העתיקה, ברובע היהודי בירושלים , פעלו סדנאות ובתי מלאכה זעירים, שייצרו חפצים בעבודה מסורתיות כגו: גילוף עץ, צורפות, ציור בעיקר של הכותל, החומות, מגדל דוד, סמטאות הרובע, כמו כן עבודות רקמה, גילוף באבן ושנהב עם דימויים דתיים.

אומנים הגיעו מאירופה, נשבו בקסמה של העיר ציירו וייצאו את עבודותיהם.

במקביל למסורות אלו התפתחה מסגרת מודרנית לעשייה אומנותית בבית-הספר "תורה ומלאכה", שנפתח בשנת 1882 על ידי "כי"ח". בבית הספר נפתחו כיתות קטנות לייצור חפצי אומנות, כגון, תשמישי קדושה, חפצי קדושה,  שטיחים, תוך שילוב בין עבודת יד לבין שימוש במכונות מודרניות.

אחת המגמות המשמעותיות באמנות ירושלמית היא ההתמקדות בהקשרים הדתיים וההיסטוריים של העיר. אמנים רבים מציירים ויוצרים יצירות המבטאות את אורח החיים הרוחני, הדתי וההיסטורי של ירושלים. ייחודה של העיר כמקום שלטוני, דתי, תרבותי והיסטורי מובילה ליצירתיות עשירה בנושאים הקשורים לשלמות העיר, לאזרחותה המרוכזת של ירושלים ולאירועים ההיסטוריים שאירעו בה.

ההשפעה העצומה של בצלאל, בשנת 1906 ייסד האומן והמחנך היצירתי, בוריס שץ את בְּצַלְאֵל אקדמיה לאמנות כ"בית מדרש לאמנות ולמלאכות האמנות" מדובר בבית הספר הראשון לאמנות בארץ ישראל בתחילת המאה עשרים.. היצירות שנוצרו בבית הספר על ידי תלמידיו של בוריס שץ, נחשבות לראשיתה של האמנות החזותית המתועדת הארץ ישראלית.

אמנים רבים בירושלים עסקו במאה ה19  בציור, פיסול, מאוחר יותר צילום, וגם היו אמנות רחוב שעיטרו קירות בפסוקים מן התנ"ך, ולכל אחד מהם יש את השפה האישית שלו. לא לחינם האמנות הירושלמית המודרנית משלבת בין המסורת לחדשנות, והיא משפיעה על תרבות העיר ועל המרחב הציבורי.

כיום האמנות ירושלמית היא תחום מאוד רחב ומגוון, והיא יכולה להכיל מגוון רחב של גישות, סגנונות ותחומים יצירתיים.